Jak jeździć w zimie

Samochód który stoi na śliskiej oblodzonej i zaśnieżonej drodze musimy ruszać bardzo powoli i bardzo płynnie. Jakiekolwiek agresywne ruszenie za duże użycie gazy spowoduje, że nasze koła będą boxowały i po prostu nie ruszymy z miejsca. Nie ruszamy z drugiego biegu bo wtedy będziemy musieli użyć dużo gazu, wbijamy pierwszy bieg delikatnie i płynnie dodajemy gazu puszczamy powoli sprzęgło i ruszamy.

Nauka jazdy w trudnych warunkach

Na drodze jest bardzo ślisko auto wręcz nie chce się rozpędzić dojeżdżamy do krzyżówki chcemy skręcić w lewo co robimy ?? redukujemy bieg, kierunkowskaz hamujemy dużo wcześniej i delikatnie płynnie skręcamy kierownicą. Po wyjściu z zakrętu gdy mamy wyprostowane koła dodajemy płynnie gazu. Pamiętajmy gazu dodajemy po wyjściu z zakrętu, jeżeli dodamy gaz na skręconych kołach szczególnie w autach o przednim napędzie auto wyjedzie nam na zewnątrz. Bardzo ważna sprawa zimą hamowanie.

Droga którą jedziemy jest odśnieżona, sucha naprawdę nie wiemy jak wygląda miejsce w którym musimy zatrzymać samochód, nie wiemy co tam się dzieje może być śnieg, plama wody, czarny lód(asfalt pokryty bardzo cieniutką warstwą lodu jest to bardzo niebezpieczne i zdradliwe) .

Zatem hamujemy znacznie wcześniej jeżeli mamy samochód wyposażony w ABS mamy bardzo ułatwione zadanie naciskamy hamulec do oporu system jest na tyle inteligentny i sam odbija pedałem i pomaga nam by koła się nie zablokowały.

Bezpieczna jazda samochodem

Jeśli samochód nie posiada ABSu wtedy mamy bardziej utrudnione zadanie musimy się skoncentrować by koła się niezablokowany. Możemy stosować hamowanie pulsacyjne czyli polega ono na tym że hamujemy pulsacyjnie hamujemy odpuszczamy hamujemy odpuszczamy wykonujemy tą czynność aż do zatrzymania samochodu.

Jeśli podczas hamowania nastąpi zablokowanie kół to nie mamy możliwości sterowania samochodem, auto jedzie jak na łyżwach jedziemy prosto. Przeprowadzony test dowiódł, że opony zimowe mają bardzo duży wpływ na drogę hamowania. Samochód rozpędzony do 50km/h z oponami zimowymi zatrzymał się o ponad 20m bliżej od samochodu z oponami letnimi.

Opony zimowe na trudne warunki drogowe

Gdy samochód podczas skręcania stracił przyczepność nie możemy spanikować nie możemy też kurczowo trzymać kierownicy nie możemy naciskać hamulca w takiej sytuacji. Gdy wpadniemy w poślizg należy skręcić kierownicą w drugą stronę robimy tzw. kontra kierownicą w naszym wypadku skręcamy w prawo i dodajemy lekko gazu ma to na celu wyciągnięcie samochodu z poślizgu.

Wychodzenie z poślizgu

Kolejnym ważnym elementem na który musimy zwrócić uwagę jest wyprzedzanie, pamiętajmy, że samochód zimą gorzej hamuje i gorzej przyśpiesza. Przed manewrem wyprzedzania upewnijmy się ze mamy dużo miejsca za poprzedzającym i jeszcze kolejnym żebyśmy mieli miejsce się zmieścić po manewrze wyprzedzania.

Koleiny są niebyt miłą rzeczą, która może spowodować, że nasze auto wpadnie w poślizg. Wyprzedzajmy na drodze, która jest oczyszczona, która nie ma żadnych resztek śniegu.

Jak wyprzedzać w zimie

Wyprzedanie na ten manewr potrzebujemy więcej czasu szczególnie zimą, gdy mamy już możliwość wyprzedzania musimy upewnić się czy ktoś za nami nie wykonuje już manewru, a gdy już możemy wyprzedzać to musimy bardzo płynnie skręcać kierownicą i bardzo płynnie dodawać gazu.

Pora jesienno zimowa rządzi się swoimi prawami wcześnie zaczyna robić się ciemno do tego cały czas pada mży wszystko jest szare. Przed znakiem przejścia dla pieszych hamujemy dużo wcześniej. Jazda zimą jest bardzo bezpieczna może też być dużą frajdą musimy pamiętać o zasadach opisanych w tym artykule. Szerokiej i bezpiecznej jazdy.

Porady motoryzacyjne

Jestem miłośnikiem motoryzacji od najmłodszych lat. W branży motoryzacyjnej siedzę już 15 lat. Jestem autorem wielu publikacji motoryzacyjnych w prasie tradycyjnej oraz elektronicznej.

Related Articles

0 Comment